Poprawa kolejowego dostępu do portów morskich nad Bałtykiem to jedno z największych wyzwań inwestycyjnych, realizowanych w ostatnich latach przez PLK SA. Dzięki pracom do nabrzeży w Gdańsku i Gdyni dojeżdża więcej dłuższych i cięższych pociągów, przewożących więcej towarów najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest kolej. To nie koniec zadań zmierzających do poprawy przepustowości na sieci linii kolejowych w kierunku portów.
Rozwój polskiej gospodarki wymaga odpowiedniego skomunikowania kraju z logistycznymi „oknami na świat”, jakimi są porty morskie nad Bałtykiem. Odpowiedzią na potrzebę zwiększenia potencjału przewozu towarów koleją są zrealizowane w ostatnich latach oraz zaplanowane przez Polskie Linie Kolejowe inwestycje.
Rozpoczęte w latach 2019-2020 prace związane z poprawą kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku (
koniec robót w 2022 r.) i Gdyni (
koniec robót w 2024 r.) zwiększyły możliwości przeładunkowe stacji i zapewniły kursowanie dłuższych i cięższych składów, które tym samym mogą przewieźć więcej ładunków. Najbardziej ekologiczny środek transportu, jakim jest kolej, staje się dzięki temu jeszcze bardziej konkurencyjny wobec transportu drogowego. Wzrost roli kolei to pozytywny wpływ na środowisko i ograniczenie liczbę pojazdów ciężarowych na drogach. Dzięki wymianie torów i rozjazdów, elektryfikacji, zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz budowie i remontowi obiektów inżynieryjnych, wzrosła przepustowość przyportowych stacji kolejowych. Wartość prac wyniosła ok. 3,3 mld zł netto, w tym
dofinansowanie ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”.
Istotne znaczenie dla planów rozwojowych portu w Gdyni ma modernizacja linii kolejowej 201 na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto. Inwestycja rozpoczęła się w 2021 r. od prac na liniach stycznych. We wrześniu 2024 r. PLK SA podpisały umowę na realizację robót
na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii 229 na odcinku Glincz – Kartuzy o wartości ponad 1,2 mld zł netto. W grudniu podpisano z kolei kontrakt z wykonawcą prac na odcinku
Kościerzyna – Somonino (linia 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia 214) o wartości blisko 1,3 mld zł netto. Zakończenie prac na tych odcinkach jest planowane w 2028 r.
Na pozostałych odcinkach, tj. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo (w ramach 4 kontraktów), realizacja robót wraz z pozyskaniem kompletu dopuszczeń ma nastąpić w latach 2025-2032. Rozbudowa infrastruktury poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować także więcej pociągów towarowych. Zwiększy to potencjał portu w Gdyni i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.
Zarządca infrastruktury przygotowuje się również do ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy (w formule "projektuj i buduj") dla zadania dotyczącego zwiększenia przepustowości ciągu komunikacyjnego Tczew – Gdynia na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański. Na odcinku tym ma powstać 4-torowy układ, który ułatwi dojazd towarów koleją do portu w Gdańsku, jednocześnie stwarzając możliwość dla polepszenia oferty pasażerskiej i poprawy dostępności komunikacyjnej Trójmiasta z resztą kraju. Prace budowlane zaplanowano na lata 2028-2030.
Więcej o dotychczasowych inwestycjach w infrastrukturę kolejową na Pomorzu
można przeczytać tutaj.